Thursday, November 02, 2006

Het non-existente oor van Van Gogh (5)

Vandaag, twee jaar na de moord op Theo van Gogh, verklaart 's lands populairste en 's lands meest verguisde minister over de anti-Theopreek van een imam:

Kijk, we hebben de vrijheid van meningsuiting in Nederland, maar er is al eerder aan de orde geweest of je nu wel alles móet zeggen. Ik vind dat mensen ziektes toewensen en dergelijke, dat kan niet. Dus ik vind dat er inderdaad naar gekeken moet worden of we daar binnen ons strafrechtelijke kader wat mee kunnen.

Rita. Rita. Voor één keer, ééééééén pietepeuterig klein keertje, ben ik het met je eens. Qua dat iemand zijn eigen grenzen moet kennen aan zijn recht op meningsuiting, niet zozeer qua juridische blabla. Maar. Dit zeggen op de verjaardag van de moord op Allesbraker Van Gogh? Hij draait zich om in zijn urn.

En nu ga ik sigaretten halen, doei!

Zie voor eerdere posts:
Theo die anderen kanker toewenst
Het non-existente oor van Van Gogh (4)
Het non-existente oor van Van Gogh (3)
Het non-existente oor van Van Gogh (2)
Het non-existente oor van Van Gogh (1)

2 comments:

  1. Weet je wat het is? Het is me wat. Ik vind dat de discussie over de vrijheid van meningsuiting wel is uitgemolken inmiddels. De ene groep zegt iets gemeens over de andere groep en beroept zich op z'n vrijheid van meningsuiting. De andere groep doet verontwaardigd en haalt de grenzen van de meningsuiting erbij, om ze vervolgens zelf weer te overschrijden door gemeen te doen tegen de ene groep. De vrijheid wordt geclaimd door de één om die van de ander te beperken.

    Ik heb me ook altijd wezenloos gestoord aan Van Gogh. Dat wil niet zeggen dat ik 'm dood wilde hebben. Ik stoor me ook aan relifundies die domme volgelingen opstoken. Dat wil niet zeggen dat je ze meteen persona non grata moet maken. En er zit nog altijd een onderscheid tussen wat je zegt en wat je doet. Van Gogh zei alleen maar dingen. Verdonk doet ze ook.

    Ik heb trouwens niet meer gerookt dan normaal, vandaag. Of minder. ;)

    ReplyDelete
  2. Kijk, natuurlijk is er een verschil tussen 'zeggen' en 'doen'. Ik vind dat je met 'zeggen' heel ver moet kunnen gaan, maar ergerde me wel verschrikkelijk aan Van Gogh. Ik zie het als een gebrek aan beschaving wanneer je moedwillig mensen beledigt om het beledigen.

    Maar de dingen die Rita dan vervolgens wil dóen, dat kan natuurlijk echt niet. Dat ben ik volledig met je eens.

    ReplyDelete