Wednesday, November 24, 2004

Respect man, respect!

Ze zijn er, de oranje polsbandjes, om elkaar respect te kunnen betonen. Jan Peter Balkenende heeft de eerste in ontvangst genomen.

Ik begrijp de behoefte niet om een groep te creëren - een volksleger? - die laat zien dat ze 'respect' toont.

Daarom, als relativering, wil ik jullie erop wijzen dat het ook nog altijd mogelijk is om je te tooien met een armband waarmee je disrespect toont.

Image Hosted by ImageShack.us

Ongetwijfeld wel hier te bestellen, hoewel wellicht voor wat meer geld dan € 1.

3 comments:

  1. Wendy

    Tsja, hoe vet hip het me ook lijkt om met een hakenkruis op mijn laarzen te lopen wil ik toch ook nog even serieus in gaan op dit logje.

    Ik denk dat het niet zo zeer de bedoeling is om een aparte groep te creeëren. Aan de ene kant begrijp ik wel dat je dat zo kunt zien, mensne profileren zich door met dat armbandje te zeggen "Kijk ons eens, hoe nobel en goed en tolerant zijn wij!". Dat heeft iets elitairs, het "wij zijn beter" gevoel, terwijl tolerantie natuurlijk iets vanzelfsprekends zou moeten zij.

    Maar dat is het niet, helaas. Dus vanuit dat opzicht
    kan ik me best voorstellen dat bijvoorbeeld moslims die het gevoel hebben de hele dag op straat wantrouwend aangekeken te worden het wel een verademing vinden om iemanbd met zo'n bandje te zien. Omgekeerd geldt hetzelfde.

    ReplyDelete
  2. Party-pooper dat je me der bent! Zomaar serieus gaan reageren!

    Maar oké. Natuurlijk heb je gelijk, de intentie is nobel en mooi. Maar als ik zie wie er mee (willen) gaan lopen bekruipt me toch een angstig gevoel: volgens mij is het voor deze potentiële polsbanddragers geen kwestie van "Respect 2 All", maar meer een "Respect 2 All die de Nederlandse Cultuur omarmen", waarbij een abstract begrip als "Nederlandse Cultuur" in de meest smalle zin des woords opgevat dient te worden.

    Aan de andere kant lees je op enge websites als cyberdjihad (en ik twijfel er niet aan of je kunt ook wel een dergelijke website bij de kaalkoppies vinden) een zo duidelijke afwijzing dat het bijna de moeite gaat lonen je toch aan te sluiten bij dat Oranje leger.

    En toch, en toch.

    ReplyDelete
  3. (8)Anyday!(8)

    Die oranje polsbandjes zijn bij voorbaat al niet Hip als de MP ze als eerste gaat dragen... :(

    Jammer toch van zo'n ontzettend núttig initiatief. De bedenkers van het bandje voorzagen waarschijnlijk ook een afname van allerlei geweld. Alleen maar door een oranje polsbandje. Voor die gedachte verdienen ze dan echt een prijs...

    ReplyDelete