Friday, January 04, 2008

Jip & Janneke

Er wordt al jaren geprobeerd om de taal eenvoudiger te krijgen. Wat immers moet die goede oude Jan Met De Pet met een brief "In het kader van de gemeentewet is het in het algemeen niet toegestaan fauna te beheren met een lengte van meer dan één meter. Wij vragen u gepaste maatregelen te nemen", waar hij ook al voldoende informatie zou hebben met "Je mot die bomen in je tuin kappen"? Onze fractie pleit dan ook al jaren voor een duidelijker taalgebruik vanuit de gemeente. Echter, evenwel en maar, een en ander schijnt nu doorgeslagen te zijn:

De versimpeling van het Nederlands in teksten van overheid en bedrijven dreigt door te schieten.Dat concluderen wetenschappers in het blad Onze Taal.

De onderzoekers zeggen dat door simpel taalgebruik soms noodzakelijke nuances verloren gaan.Zo laten ze zien dat de pas verschenen Grondwet in eenvoudig Nederlands aanleiding geeft tot allerlei juridische misverstanden.
NOS-TT


En daar hebben ze volledig gelijk in. Iedereen die een paar voorbeelden van dat eenvoudiger taalgebruik bekijkt voelt aan z'n theewater aan dat het té kort door de bocht gaat. Zouden we niet eerder in het geval van de grondwet lessen en een behaald examen verplicht moeten stellen voor het bezitten van burgerschap?

Verder is het moeilijk om het niveau van een lezer te meten.Er is wel een test,maar als die gebruikt wordt bij het boek Pinkeltje blijkt dat maar 15% van de lezers het boek snapt. Volgens de onderzoekers kan dat niet kloppen.


Ik vind het nobel van de onderzoekers dat ze het niveau van de gemiddelde Nederlander zo hoog inschatten, maar wil hier toch even een lans breken voor Pinkeltje. Dat boek vergt veel. Ik bedoel!

Pinkeltje is een mannetje met een witte baard en een puntmuts. Hij is zo groot als een pink, vandaar zijn naam. Hij is echter geen kabouter. Ondanks het feit dat Pinkeltje de mensen niet echt vertrouwt, is hij altijd behulpzaam en vriendelijk voor iedereen. Maar hij vertoont zich nooit aan de mensen, behalve aan Dick Laan, aan wie hij zijn avonturen vertelt.


Hier heb je al vier tegenstrijdigheden in drie zinnen. You lost me there.

Geef me dan maar Oorlog en Vrede.

6 comments:

  1. Anonymous4/1/08 16:29

    Ik ben een enorme voorstander van makkelijker taalgebruik, maar dat wil niet zeggen dat men, zoals in jou voorbeelden, gelijk de gehele tekst maar moet veranderen.
    Naar mijn idee wordt er wel té vaak met moeilijke woorden gesmeten wat voor mij niet zou hoeven.
    (zoals ook in je vorige logje: contempleren en infantilisering)

    Natuurlijk begrijp ik ongeveer wel de betekenis van de woorden omdat dit wel vrij goed op te maken is uit de rest van de tekst, maar exact weet ik en niet, wat uiteindelijk toch weer tot foute interpretaties kan leiden.

    En ik ben echt niet te lui om http://www.vandale.nl/ af en toe te gebruiken, maar soms lijkt het wel alsof er echt alle mogelijke moeite is gedaan om maar zoveel mogelijk moeilijke woorden in een klein stukje tekst te proppen.

    Maar goed, lang leve Van Dale dan maar...

    ReplyDelete
  2. Ik snap je punt, maar het probleem van het vervangen van woorden voor eenvoudiger versies, is dat ze net een andere nuance hebben. Zo zou ik Van Dale kunnen volgen en van "contempleren" iets als "innerlijk beschouwen" of "diep in/over jezelf nadenken" kunnen maken, maar dat zou de zin niet leesbaarder maken. Om er alleen "nadenken" van te maken, daarmee verlies je dus juist de betekenis van het woord.

    Onze taal is zo rijk aan woorden met verschillende betekenissen, waarom zouden we er daar maar een paar van kunnen gebruiken?

    ReplyDelete
  3. Anonymous5/1/08 19:06

    Yay! Papijn is er weer! En hij zegt weer Wijze Dingen!
    *vreugdedansje*
    Eigenlijk waren mijn liedjes dus hiervoor bedoeld, zeg ik met terugwerkende kracht...

    ReplyDelete
  4. Anonymous5/1/08 19:08

    En ik maak gelijk een typfout in je naam... Dát is pas taalverloedering: de naam van je Heer ende Meester niet kunnen spellen.
    Excuse me while I punish myself, My Lord

    ReplyDelete
  5. Als ik mag kijken. Als ik mag kijken.

    ReplyDelete
  6. Anonymous14/1/08 22:39

    Te laat...

    ReplyDelete