Thursday, January 10, 2008

Alarm!

Kent u die ene wekker nog waarmee Brian May wakker werd in I want to Break Free?

Juist ja, die!



Nou. Dat ding is nu eigenlijk zo'n beetje op de markt, 24 jaar na dato. Alleen dan zonder rook. Maar wel met licht!



Afgelopen zaterdag kreeg ik 'm voor mijn verjaardag.
And guess what. Het ding is echt fijn. Wakker worden met het gevoel van zonlicht. En als je daar niet direct mee wakker wordt (in mijn geval tot nu toe in 33 procent van de gevallen, één van de drie keer) gaan er hele nare vogeltjes kwinkeleren. Dan wil je wel wakker worden.

Maar. Eén ding zorgt er voor dat ik direct wakker word. En vloek. En het ding zo snel mogelijk weer uitzet.

Er zit een 75 watt *gloei*lamp in. Gloeilamp. 75 watt. Godverdomme, Philips! We leven in 2008, hallootjes!

Maar volgens Philips zijn er nog geen spaarlampen die die dim-functie goed aankunnen.

Daarom: alarm!

6 comments:

  1. Anonymous10/1/08 22:54

    Jezus, Pepijn. Die 75 Watt lamp van je gebruikt wel 0,075 kWh per uur. Als dat ding elke dag een half uur brandt, kost je dat bijna 13,7 kWh per jaar. Voor een gemiddeld tarief van €0,09 ben kost je dat een dikke €1,23 op jaarbasis. Waarvan meer dan de helft opgaat aan gedissipeerd vermogen.

    Ter vergelijking, de 1500 Watt bouwlamp die ik aan het plafond van mijn slaapkamer heb gemonteerd knalt dagelijks om kwart over zes vol aan, voor 8 seconden. Dat kost 15 kWh per uur, en jaarlijks dus bijna 12,2 kWh. Dat komt neer op een aandeel van de jaarrekening van een euro en een cent. Zonder enige verspilling, ook nog. En geloof me, na die acht seconden durende herbeleving van het Vela-incident ben je echt wel wakker.

    Zeg me, wie van ons tweeën is hier milieubewust bezig? Decadent, dat ben je.

    ReplyDelete
  2. Potverdrie, je hebt helemaal gelijk oh Bram-wiens-blog-ik-niet-meer-mag-zien. Ik zal een bouwlamp gaan kopen!

    ReplyDelete
  3. Anonymous16/1/08 18:13

    Ja, dat niet-meer-mogen-zien is nog in beraad. Ik had al zo lang niet meer gepost dat ik de tent maar even heb dichtgegooid. Dus krijgt iedereen die zich verheugt op een portie lange zinnen met zeur een melding te zien dat-ie niet is uitgenodigd. Dat is in zekere zin waar, maar daaar staat tegenover dat je je niet persoonlijk buitengesloten hoeft te voelen aangezien momenteel niemand is uitgenodigd. Tot ik - om met Pierre Wind te spreken - een modus bedenk om dat vod weer nuttig en actueel te maken. Kortom, don't wait up.

    (Waarbij overigens mijn cudeaux voor het feit dat jij in de dorre deadlands van bloggende bollebozen weer bent begonnen met regelmatig redigeren.)

    ReplyDelete
  4. Toch blijf ik met spanning afwachten. Want! ik hou van je rabiate rantings.

    (En dank. Het werd weer eens tijd hè. En waar elders dan op een pagina die je voor zelfpronkerij hebt opgezet?)

    ReplyDelete
  5. Anonymous26/1/08 18:35

    En het is natuurlijk unheard of dat Philips een spaarlamp ontwikkelt die de dimfunctie wél aankan. Zouden andere bedrijven beter zijn in lampen maken?

    ReplyDelete
  6. Googlen levert op dat er vooralsnog spaarlampen zijn die mbv een schakelaartje in vier standen kunnen dimmen. Maar er is nog niks geschikt voor in dat wekkerding.

    De klantenservice van Philips heeft me verzekerd dat men druk bezig is met de ontwikkeling...

    ReplyDelete