Friday, November 21, 2008

No me moleste, Mosquito

Bij mij in de wijk hangt een mosquito, een apparaatje dat een hele hoge toon uitzendt. Zó hoog dat wij het niet horen, maar kinderen en jongeren tot ongeveer 25 jaar wél. Het zou dus moeten helpen tegen het fenomeen 'hangjongeren'.

Natuurlijk helpt dat niet. Hangjongeren worden van die plek weggejaagd en een eventueel probleem wordt dus enkel verpláátst. Bovendien vind ik de methode waarmee er wordt weggejaagd wel heel erg onbeschaafd, en eigenlijk, een aantasting van de persoonlijke integriteit.

Gelukkig gaf de Nijmeegse gemeenteraad op 27 februari dan ook opdracht het ding uit te zetten: de VVD, GroenLinks, SP en D66 stemden daarvoor - een nipte meerderheid omdat enkele politici van andere partijen er niet waren. Die andere partijen (PvdA, CDA en de kleine partijtjes) hadden geen enkele moeite met het pesten van jongeren en verplaatsen van het probleem.

Mooi dus, pestapparaat uit!
Helaas probeerde de PvdA het nog eens op 21 mei, en met de raadsleden toen aanwezig was er ineens wél een meerderheid. Ergo, het ding werd weer aangezet.

En dat staat het tot vandaag de dag, tot mijn grote ergernis. Elke keer als ik boodschappen ga doen werp ik het ding vuile blikken toe, maar het negeert me, net als mijn oren hem negeren. Overigens zijn de problemen rond het winkelcentrum sindsdien alleen maar toegenomen, dus geholpen heeft het apparaat ook niet.

Maar ik werd dus wel een beetje blij met het bericht dat PvdA-minister en oud-burgemeester van onze eigen stad Guusje ter Horst de Mosquito niet geschikt vond:

De mosquito, een apparaat dat overlast gevende jongeren verjaagt, is mogelijk in strijd met de grondwet. Minister Ter Horst gaat gemeenten die de mosquito gebruiken daarvoor waarschuwen.

De mosquito maakt een hoog en irritant geluid dat alleen jongeren horen. Zo'n 100 gemeenten gebruiken het op plekken waar hangjongeren overlast veroorzaken.

Volgens de minister kan het apparaat in strijd zijn "met de onaantastbaarheid van het lichaam". Ze laat het aan de gemeenten over of ze de mosquito's weghalen of een rechtszaak riskeren. De SP wilde de mosquito laten verbieden, onder meer uit vrees voor gehoorschade.


De minister voegde de Tweedekamerleden ook nog eens toe dat het háár keuze niet zou zijn, om problemen op díe manier op te proberen te lossen.
Er zijn dus nog wél sociale weldenkende PvdA'ers, al is het even wachten voor ze hun afdeling terugfluiten.

1 comment:

  1. Hmnja. Oké, ze was alleen in dit geval weldenkend. Uitzondering op de regel!

    ReplyDelete