Thursday, June 01, 2006

In de Verdonkhoek (2)

Ha! Ik ga gewoon in een nieuwe post op commenter Martijn reageren! Want ik mag dat!

Woei! We hebben een Mark.

Niet dat ik pro-VVD ben, maar ben daar wel blijer mee dan met een Rita...


Ik weet nog niet helemaal of ik blijer ben, want ik ben bang voor een paar dingen...

1. Rutte die stemmen weghaalt bij Bos. Ook hij is van de "ideale schoonzoon" signatuur, alleen is zijn partij toch nog wel een beetje laakbaarder dan de PvdA.
2. De overwinning van Rutte maakt van de VVD niet een verdraagzame liberale partij: het Verdonk-element (de xenofobe conservatieve VVD) blijft aanwezig, Verdonk komt ook op een tweede plek van de lijst. Daarbij komt dat de lijsttrekker in principe (Bolkestein & Oud-doctrine) in de Kamer blijft, waardoor de nummer 2 wel eens de leidersrol in het kabinet ((vice-)premier?) op zich zou kunnen nemen.
3. Dat Verdonk onder Rutte staat zal een deel van de Onderbuikers zich doen afkeren van de VVD en op nog akeliger, xenofober en onsmakelijker partijtjes doen stemmen. Men noeme een Wilders (Partij voor de Vrijheid), Pastors (zijn partij wordt een dezer dagen opgericht) en Nawijn.



Dus tja.. gemengde gevoelens. Ondanks dat ik met Rutte wel door een deur zou kunnen en gezellig zou kunnen lunchen terwijl bij Verdonk mijn net verorberde garnalencocktailtje zich over haar mantelpakje naar buiten zou werken door de antiperistaltische bewegingen die haar verschijning bij me oproept ben ik vooral bang dat deze overwinning een Pyrrusoverwinning zal blijken te zijn.

5 comments:

  1. Ik post even een comment, want dat mag ik dan weer...

    :-)

    Ik ben het niet helemaal eens met puntje 1. Ik denk dat met twee "schoonzonen" in het strijdperk er mensen gaan kiezen op een van beide schoonzonen. Dat betekend dat er zowel meer stemmers naar de VVD gaan, als naar de PvdA.

    [ verkiezing 2007: battle of the schoonzonen... ]

    En omdat Woutertje 'de rode roos' Bos een zoveel idealere schhonzoon is dan Markje 'my words' Rutte, komt de PvdA er als grotere zoon uit.

    Dit gaat wel tenkoste van GroenLinks en D66...

    [ maar te zwijgen over de lelijke schoonschoon van het CDA... ]

    :-o

    M.a.w. de kiezer heeft iets te kiezen en kiest...

    ReplyDelete
  2. Ja maar! Mensen die van schoonzonen houden en eerst alleen maar Bos (en een heel klein beetje Pechtold en Halsema als schoondochter) hadden hebben nu toch ook Rutte als keuzemogelijkheid? En dat zou dan toch ten koste moeten gaan van schoonzoon Bos? Ik dicht het electoraat iig evenmin als jij een inhoudelijke motivering voor hun stem toe...

    ReplyDelete
  3. Het zal wel meer mensen naar de stembus lokken, en dat is iig het democratische proces helpen...

    [ iig, wat is dat toch een mooie afkorting... ]

    We zullen het zien in 2007, maar gezien de strijdt die nu ontbrand is tussen Verdomk en Rutte over het duo-lijstrekkers-schap, zal de ideale Rutte ondermijnen. gerommel in de partij (die er zeker is) doet het nooit goed bij de kiezer...

    ReplyDelete
  4. Maar vergeet niet hoe f*ckin' kort het geheugen van de kiezer is hè... voorbeelden te over daarvan, ik zal je nog een keer een college geven over de strijd tussen PvdA en CDA van 1985-1986 en ook uit recenter tijden zijn genoeg tekenen die doen vermoeden dat het geheugen van het Gemiddelde Electoraat ongeveer de spanne kent van anderhalve week.

    Maar goed, ik ben dan ook geen voorstander van de "democratie" (dwz het stelsel dat we nu hebben en dat populistisch zodanig wordt benoemd).

    ReplyDelete
  5. Anonymous13/6/06 00:30

    Wat heb je dan liever? Democratie is niet ideaal, maar er is helaas niets beters.

    ReplyDelete