Thursday, August 24, 2006

Pluto! (3)

Als kind wilde ik astronoom worden.

"Astroloog?" vroeg mijn oma dan belangstellend.
"Neehee!" sprak het vierjarige betwetende maar nog onbebrilde jochie, geïrriteerd over zoveel onwetendheid, "astronóóm!"

Dat wilde ik niet vanwege de sterren, dat wilde ik vanwege de planeten.
Mercurius-Venus-Aarde-Mars-Jupiter-Saturnus-Uranus-Neptunus-Pluto.
Ik kon het rijtje binnen 3 seconden opzeggen.

Daarom volgde ik met veel belangstelling het congres dat deze week in Praag gehouden werd. Waar mensen voor hun beroep mijn oude hobby zaten uit te oefenen. Ik bereidde me al, zoals de discussie aan het lopen was, voor op een rijtje Mercurius-Venus-Aarde-Mars-Ceres-Jupiter-Saturnus-Uranus-Neptunus-Pluto-Charon-Xena.
Binnen drie seconden lukte me dat niet meer, want ik ben niet meer vier. :-(

Maar de heren astronomen hebben anders besloten. Voortaan wordt het rijtje Mercurius-Venus-Aarde-Mars-Jupiter-Saturnus-Uranus-Neptunus. Misschien dat ik die drie seconden nu toch nog haal...

We keren qua planetaire ervaring terug naar de tijd voor 1930, en daar ontmoet mijn planetaire hobby mijn geschiedkundige hobby!

...Alsof de afgelopen 76 jaar niet gebeurd zijn. <3

Toch, ik zal het Pluto-tijdperk missen. Daarom een Ode aan Pluto!

Ode aan Pluto

Oh Pluto, lieve Pluto, beminde planeet
2000 jaar geleden nog onderwereldgod
Pluto, ook al bleek je een koude ijsdwergproleet
Mijn bloed ging voor je stromen, je maakte me hot!

Maar Pluto, ach Pluto, 't is met je gedaan
Je planetaire status weggekaapt door astronomen :-(
Je bent nu evenmin planeet als je Charon-maan
(die ik altijd een bedrieger heb gevonden hoor, te zelfingenomen)

Percival Lowell, die had je bestaan voorspeld
Ontdekt werd je op 18 februari 1930 door Clyde Tombaugh tijdens het vergelijken van fotografische platen op het Lowell Observatory in Arizona
En nu Pluto, ook onttroond blijf je mijn held
Ook al heb ik je nu geschrapt uit mijn planetaire testament (gna, gna).

1 comment:

  1. Beetje geduld Pep, nog even wachten en dan vinden ze vast wel weer een rotsblok dat om onze zon draait en groot genoeg is om 'planeet' te mogen heten...

    :-)

    ReplyDelete