Thursday, May 20, 2010

Grote hersteloperatie asfaltwegen op til


Waarschijnlijk nog deze maand begint een omvangrijke hersteloperatie aan het Nijmeegse wegdek. Die neemt de hele zomer in beslag en zal tot flink wat verkeershinder leiden, bericht De Gelderlander vandaag. GroenLinks kaartte het onderwerp gisteren op de politieke avond aan.

In totaal moet 80.000 vierkante meter asfalt worden hersteld of vervangen. Met name grote doorgaande wegen, zoals de Graafseweg, de Sint-Annastraat en de Groesbeekseweg hebben de afgelopen winter stevige vorstschade opgelopen; ze zitten vol scheuren en gaten. Ook in veel Dukenburgse wijken ligt het asfalt er slecht bij.

Gepoogd zal worden de verkeershinder zoveel mogelijk te beperken, zegt de nieuwe wethouder Turgay Tankir, verantwoordelijk voor het wegenonderhoud. „ Maar toch verwacht ik dat de stad er behoorlijk last van zal hebben.”

Gisteravond boog de Nijmeegse politiek zich over de vraag hoe het kan dat de vorstschade aan de Nijmeegse asfaltwegen dit jaar zo extreem hoog is: 2,2 miljoen euro. In andere grote steden liggen de bedragen veel lager, voerde GroenLinks-raadslid Pepijn Oomen aan.

Tankir (PvdA) bestreed gisteravond het beeld dat de schade alleen in Nijmegen extreem hoog is uitgevallen. „Maar wat bij ons wél meespeelt, is dat wij relatief veel geluidsarm asfalt hebben in Nijmegen. Dat heeft een open structuur en is eerder aan vervanging toe.”

De gemeente meldde eerder al dat de hoge schade ook te wijten was aan het type winter. Periodes van strenge vorst en dooi wisselden elkaar veelvuldig af. Gevolg: kleine gaten in het wegdek liepen vol met water en bevroren vervolgens weer, waardoor de gaten groter werden.

Bericht uit De Gelderlander van 20 mei (pag.34).

GroenLinks heeft gevraagd om een overzicht van de werkzaamheden n.a.v. de vorstschade en zal erop toezien dat de stad zo min mogelijk overlast heeft (o.a. door de werkzaamheden aan de grote wegen sowieso slechts tussen 10 en 15 uur uit te voeren). Ook heeft de wethouder ons toegezegd een lijst te leveren met al het andere achterstallige onderhoud, en een actieplan om dit in te halen.

No comments:

Post a Comment