Wednesday, December 08, 2004

Van Fortuijn naar Van Gogh

"De eerste politieke moord was een reactie van een maatschappij die het rechts-populisme nog geen plaatsje kon bieden. De tweede politieke moord is een reactie van een maatschappij die moe is van de emotionele achtbaan waarin ze vast lijkt te zitten sinds het overboord gooien van haar fatsoensnormen. De omslag was te groot en gebeurde te abrupt. Immers, na de moord op Pim Fortuyn moest ineens alles mogen. En alles mocht gezegd worden. De openheid en eerlijkheid waar zo'n behoefte aan bleek te zijn resulteerde eigenlijk over en weer in het kwetsen van elkaar. Op een gegeven moment gaat dat opbreken. En Theo van Gogh werd daar het slachtoffer van."

Dit schreef een vriendin van me (een moslima). Een rake typering, vind ik, en eentje die ik te weinig verwoord heb gehoord de afgelopen maanden.

Overigens eindigde ze haar betoog met:

"Persoonlijk vind ik het heel erg dat Mohammed B. de naam Mohammed heeft, aangezien hij ongelooflijk tegen de islam in heeft gehandeld. En daarom mijns inziens niet dezelfde naam mag hebben als de Profeet. Het lijkt me een goed onderdeel van zijn straf, zijn naam afnemen."

Ik zou dat nou een mooi gebaar vinden.

2 comments:

  1. Wat ik vind, als iemand die, mind you, geen ass van politiek of de islam afweet, dat twee mongolen nog geen maatschappij maken.

    ReplyDelete
  2. Anonymous9/12/04 12:10

    >Wat ik vind, als iemand die, mind you, geen ass van politiek of de islam afweet, dat twee mongolen nog geen maatschappij maken.

    En dat vind ik dan weer een rake typering, die ik te weinig verwoord heb gehoord.

    petra

    ReplyDelete