Friday, August 13, 2010

Boeman BUMA

Uit de krant van vandaag:

De Schalmei Dansers van Neerbosch-Oost, een klein clubje line dancers met voornamelijk oudere leden, heeft onlangs een rekening van 675 euro ontvangen van de auteursrechtenorganisatie Buma/Stemra.

De dansers moesten over de jaren 2007, 2008 en 2009 muziekrechten afdragen, omdat zij bij het dansen muziek afspelen en voor thuis een oefen-cd meegeven aan de leden. Voortaan gaan zij bovendien ieder jaar 225 euro betalen aan de Buma/Stemra.
De Gelderlander


Hoe schandalig, geld trekken uit een klein clubje enthousiaste ouderen? Is daar het auteursrecht voor bedoeld?

Ik ben blij dat onze gemeente de Schalmei dansers niet over de kop laat gaan, maar Buma/Stemra, ga je diep diep diep schamen!

gelezen: het evangelie volgens Jezus Christus

José Saramago, Het evangelie volgens Jezus Christus

Aangezien Jezus uiteraard de held is van dit evangelie, dat nooit ofte nimmer heeft beoogd tegen te spreken wat anderen hebben geschreven, en derhalve niet zou durven beweren dat wat er gebeurd is niet is gebeurd door op de plaats van een Ja een Nee te zetten, aangezien Jezus die held is en zijn heldendaden bekend zijn, zou het doodsimpel zijn naar hem toe te stappen en hem zijn toekomst aan te kondigen, het goede en wonderbaarlijke waaruit zijn leven zal bestaan, wonderen die te eten zullen geven, andere die de gezondheid herstellen, een dat de dood overwint, maar het zou niet verstandig zijn dat te doen, want ook al is de knaap theologisch begaafd en weet hij alles van aartsvaders en profeten, hij geniet van het robuuste scepticisme dat eigen is aan zijn leeftijd en zou ons wegsturen.
p. 208-9


Ik had verwacht, toen ik dit boek van Saramago oppakte, dat er een verhaal zou volgen waarin Jezus zou worden geduid als gewoon mens, waarin de wonderen die hem in de Bijbel worden toegeschreven teruggebracht worden tot de proporties die het vermoedelijk zijn. Ondanks dat dit niet ten volle gebeurde, raakte ik niet teleurgesteld: Jezus werd geportretteerd als een gewoon mens met menselijke behoeften (waardoor Maria van Magdala veel meer betekenis heeft dan bij de ons bekende evangeliën), maar met een contract met God waardoor hij wel degelijk wonderen kon verrichten. Jezus blijkt echter vooral een speelbal in een plannetje van God, waarop de duivel meelift. Er ontstaat op p. 315-343 een prachtig gesprek tussen Jezus, God en de Duivel, voer voor theologen. De duivel komt er overigens een stuk beter af dan God (en terecht). De verliezende partij - mede dankzij Jezus - is de mens.

Naar de brand kijken, een uitleg waar de militair tevreden mee was, want zo lang de wereld bestaat heeft brand de mensen aangetrokken, er zijn zelfs lui die beweren dat het daarbij om een soort onbewuste innerlijke roep gaat, een herinnering aan het oervuur, alsof de as zich zou kunnen herinneren wat ze heeft verbrand, een stelling die verklaart waarom wij zo gefascineerd staren naar het haardvuur waaraan wij ons warmen, of het licht van een kaars in de donkerte van de kamer. Stel dat wij zo onvoorzichtig of vermetel waren als kapellen, nachtvlinders of motten en we stortten ons in het vuur, wij met zijn allen, de hele menselijke soort, dan zou de gloed van zo'n onmetelijke hoeveelheid brandstof misschien door de gesloten oogleden van God heendringen en hem wekken uit zijn lethargische slaap, uiteraard te laat om ons te leren kennen, maar op tijd om het begin van het niets te zien, nu wij verdwenen zouden zijn.
p. 146

Wednesday, August 11, 2010

Under the skin

Michel Faber, Under the Skin

Op vakantie in Schotland is het heerlijk om een boek te lezen dat speelt in datzelfde Schotland. In plaats van een klassieker als Rob Roy koos ik voor een moderne science fiction, van een van oorsprong Nederlandse auteur die tegenwoordig in Schotland woont en daar bekendheid geniet. Het verhaal is gesitueerd in deze tijd, en daarmee des te herkenbaarder, vooral omdat we in de vakantie veel op de Schotse snelweg (incl. de A9) doorbrachten.

On the windswept A9 an hour later and forty miles away, a bleary-eyed Isserley squinted up at a vast electronic traffic sign that said TIREDNESS CAN KILL: TAKE A BREAK.
p. 116


Huiveringwekkend: de hoofdpersoon Isserley neemt in haar autootje voortdurend lifters mee. Maar enkel mannelijke goedgebouwde lifters. Het doel waarvoor ze dat doet wordt stukje bij beetje onthuld. En het houdt ons als mensheid nog een aardige spiegel voor ook...

Het enige nadeel - of juist, het meest beklemmende? - is dat ik de hele vakantie geen enkele lifter heb gezien in Schotland.

Tuesday, July 27, 2010

bonusje

Arme Tony. Onder zijn verantwoordelijkheid is er een klein petieterig ongelukje gebeurd, en nu gaat men hem ontslaan. Van de vertrekbonus die hij normaal zou meekrijgen, is ook maar een fractie (zo'n 10 procent) over.

Het petieterige ongelukje? Het olielek in de Golf van Mexico. Een direct gevolg van de oliehonger: steeds gewaagdere pogingen met steeds goedkopere middelen om zo efficiënt mogelijk, dus goedkoop, olie op de markt te brengen. Consequentie: meerdere compleet verpeste ecosystemen, duizenden dieren omgekomen, een miljardenverlies voor BP en een destabilisering van de (olie-)economie.

De bonus? Die arme Tony krijgt nog maar € 1,25 miljoen.


Maar verder werkt dat kapitalisme prí-ma hoor.

*braak*

Sunday, July 18, 2010

Ruimtereiziger Mark Stevens

Felix Thijssen, De dreigende zon
Felix Thijssen, Schaduwen op Aries
Felix Thijssen, De vikingen van Tau Ceti
Felix Thijssen, Het brein in de krabnevel
Felix Thijssen, De dag van Aldebaran
Felix Thijssen, De nacht van Abaddon
Felix Thijssen, De echo van de bazuin
Felix Thijssen, De poorten van het paradijs

Een fijne serie, waar je als een mes door boter doorheen leest. Het begint als een jongensboek, maar wordt allengs serieuzer: Mark Stevens ontdekt de realiteit achter de grote steden waar de massa dom gehouden wordt, de aarde en al het leven erop wordt bedreigd door een steeds grotere temperatuurstijging. Stevens heeft de test doorstaan en gaat namens de wereldregering op zoek naar een alternatieve locatie voor de mensheid. Het heelal blijkt echter gevuld te zijn met leven... en met goddelijke krachten. Mark probeert die aan te wenden om de Aarde te redden. In feite lukt dat, maar niet zoals Mark voorzien had.

De boeken vallen verder in de categorie lectuur. Felix Thijssen heeft het zichzelf ook niet heel moeilijk gemaakt: wordt in het eerste boek de tijd nog halverwege de eenentwintigste eeuw geplaatst, in het laatste boek blijken we te leven in de drieëndertigste eeuw. En zo zijn er nog wat meer inconsistenties.

De echo van de bazuin verdient een speciale vermelding, omdat ik een sucker ben voor verhalen die een leuke nieuwe kijk geven op onze mythologieën (in dit geval: de Bijbel, boek Jozua).

Wednesday, July 14, 2010

Maak van het Tolhuisje een monument


Het Tolhuisje aan de Teersdijk, het huisje waaraan de wijk Tolhuis heeft ontleend, is een markant gebouw in Nijmegen. Nu staat het te koop. Het heeft echter nog geen monumentenstatus: reden voor GroenLinks om vragen te stellen.

In 1838 kreeg Nijmegen toestemming van het rijk om tol te heffen op de Teersdijk. Dat het in 1839 gebouwde Tolhuisje zo ver van de stad kwam te liggen, was om te voorkomen dat inwoners van het dorp Neerbosch ook tol zouden moeten betalen om naar Nijmegen te komen. Het huisje werd destijds ontworpen door stadsarchitect Pieter van der Kemp en bestond uit een eenlaags bouwwerkje met een kelder. Het vooruitspringende portaal kreeg aan de zijkanten kleine vensters, waardoor de tolwachter iedereen kon zien aankomen. In 1853 werd het tolwachtershuisje met een verdieping verhoogd. De tolwachter richtte beneden een cafeetje in en verplaatste zijn woning naar de bovenverdieping. Aan de Teersdijk werd tol geheven tot 1908.

De stad breidde zich in de loop van de twintigste eeuw flink uit en het tolhuis gaf eind jaren zestig zijn naam aan de woonwijk die toen aan de overzijde van de Teersdijk werd aangelegd. Het huis zelf werd gerestaureerd en uitgebreid en is nog altijd als woonhuis in gebruik.

Momenteel blijkt het Tolhuis te koop te zijn (http://www.funda.nl/koop/nijmegen/huis-4566656-teersdijk-210/omschrijving/). Een prachtig huis om in te wonen, maar ondanks zijn markante positie nog niet beschermd tegen een eventuele verbouwing. Het blijkt dat de gemeente wel voornemens is om dit huisje een gemeentelijk monument te maken, maar hier nog niet aan is toegekomen.

Dit leidt tot de volgende vragen:
Is het college gezien de verkoop bereid om prioriteit te verlenen aan het aanwijzen van de gemeentelijke monumentenstatus aan dit unieke gebouwtje?
Zo ja, op welke termijn? Zo nee, waarom niet?

Monday, July 12, 2010

Dat u de Spanjaards krenken,
o edel Neerland zoet,
als ik daaraan gedenke,
mijn edel hart dat bloedt.

Tuesday, June 29, 2010

Sprakeloos

Tom Lanoye, Sprakeloos

Superlatieven tekort voor dit boek, dat zo enorm klopt. Lanoye schrijft een hommage aan zijn moeder, een prachtig Vlaams mens. Tegelijkertijd neemt hij zijn jeugd en alle hilarische figuranten die daarin hebben gespeeld op de hak. De liefde voor zijn moeder - een onmogelijk mens soms - druipt bijkans van de bladzijden af.

De moeder, die altijd domineerde, met haar tirades en acteerwerk de bovenhand probeerde te krijgen - en kreeg. Dat uitgerekend zij als een kasplantje moest eindigen - je snapt de pijn die Lanoye hierover ervaart donders goed.

Critici hebben over het boek gezegd dat Lanoye teveel bladzijdes gebruikt voor een verhaal dat in ca. 200 pagina's ook verteld had kunnen worden. Zij hebben het niet begrepen.

met een schok beseffend: mijn god, ik denk en spreek precies zoals zij - ik bén exact als zij, ik zeg om het even wat, om toch maar de bovenhand te krijgen
pag.336

Sunday, June 20, 2010

Waarom stemde u PVV?

Omdat ik in Nijmegen tegenover het stembureau woon waarin het meeste PVV is gestemd van heel Nijmegen (26,3 procent) ben ik wel benieuwd naar de vraag: welke reden hadden deze stemmers? Wat heeft mijn buren ertoe gedreven PVV te stemmen? Omdat de partij wil afrekenen met de moslims en de politieke elite, moet je érgens ontevreden over zijn, wil je op Geertje stemmen. Maar waar is nu precies reden voor om ontevreden over te zijn in mijn wijk? Ik heb nog niemand te pakken gekregen die me wilde vertellen waarom hij/zij PVV stemde, dus tja, dan moet je nog maar even van de cijfers uitgaan.

Volgens diverse marktonderzoekers (en laten we voor het gemak maar aannemen dat ze betrouwbaarder onderzoek hebben geleverd dan Maurice de Hond) is er een verband tussen opleidingsniveau en PVV stemmen, de PVV doet het relatief beter onder lager opgeleiden dan onder hoger opgeleiden. (dit gegeven leidde in de NRC van dit weekend nog tot een artikel waarin geschetst wordt hoe de kloof tussen hoger opgeleide kosmopolieten en lager opgeleide chauvinisten alleen maar dieper wordt. PVV/SP versus GL/D66, de andere partijen hebben dan uiteindelijk het nakijken.) Helaas kan ik niet kijken of dat verband in Nijmegen opgaat, ik ken de cijfers over het opleidingsniveau binnen een wijk niet.

Wél weet ik hoeveel nietwesterse allochtonen in elke wijk wonen. En ik weet het gemiddelde inkomen per wijk. Is daar misschien ergens een verband?

Zoals dit grafiekje laat zien lijkt er een verband tussen het percentage niet-westerse allochtonen en het percentage PVV-stemmers, maar dit gaat niet voor elke wijk op. Zo ook voor mijn wijk: in de wijk Biezen heeft de PVV 20,7 procent gescoord met een benedengemiddeld percentage nietwesterse allochtonen. (De enige Turk die ik in mijn wijk tegenkom is mijn favoriete snackbareigenaar... Dit in tegenstelling tot mijn vorige wijk (Tolhuis), waar minder op de PVV gestemd is, maar waar veel meer nietwesterse allochtonen wonen.)

Tussen inkomen en PVV-stem lijkt me een sterker verband te bestaan (met afwijkingen als het Centrum, Bottendaal en Altrade, maar daar wonen relatief veel studenten), hoewel ik me hier vást op statistisch glad ijs begeef. Maar als dat verband er nu wel is, is het dus iets in het eigen inkomen, de onzekerheid die dat oplevert? Als we er dus voor zorgen dat iedereen het economisch beter krijgt, wordt er dan minder op de PVV gestemd?

Jammer dat de VVD zo groot is geworden, dus.

En na deze statistiek van de koude grond ga ik het toch maar verder rondvragen.

Update: iemand die wel verstand van statistiek heeft, verzekert me zojuist dat er redelijk tot hoge correlaties zijn tussen alle drie de factoren: hoe hoger het aantal niet-westerse allochtonen, hoe meer PVV stemmers (0.71) en hoe lager het inkomen, des te meer PVV stemmers (-0.51). Dank, Noël!

Wednesday, June 09, 2010

Nieuw leven


Kijk nu toch naar dit schattige wondertje, mijn nichtje Sam!

Hou dat beeld nu in je hoofd en ren naar het stembureau om op GroenLinks te stemmen. Want wij zijn wél klaar voor de toekomst! :-)