Saturday, November 12, 2005

Ri-ta! Mo-le-naar!

Zeggen wat je denkt.
Theo 'geitenneukers' van Gogh, Geert 'moslimterroristen' Wilders en Ayaan 'achterlijke godsdienst' Hirshi Ali mogen dat.
Maar op dit moment worden - ook in Nijmegen - mensen vervolgd wegens smaad om een poster met de tekst 'Reisbureau Rita: arrestatie – deportatie – crematie; adequaat tot het bittere einde'.

Ik denk niet dat iemand me het verschil kan uitleggen. We zijn echt weer terug naar een van die andere verworvenheden van de jaren vijftig: hypocriet meten met twee maten.

Hoewel. Was dat maar zo. We hebben nu immers een kabinet dat roept dat de wereld ten onder gaat wanneer een ekster tegen het raam van de werkkamer van Verdonk aanvliegt. En dat was niet eens uit angst voor de vogelgriep.

God, wat snák ik naar de linkse lente.

4 comments:

  1. Linkse lente?!

    U weet wat mannenbroeder Balkenende ons wist te vertellen aan het begin van zijn regeringstermijn: "Dit kabinet heeft de potentie om nog een tweede termijn vol te maken."

    Woei!

    ReplyDelete
  2. God bewaar me!

    ReplyDelete
  3. Smaad is het aanranden van iemands eer of goede naam, waarbij "iemands" dus het sleutelwoord is. In de gevallen van Wilders enzo wordt een hele bevolkingsgroep beledigd, en in het andere geval dus niet. En dat is een verschil, of je het leuk vind of niet ;)
    En aangezien het duidelijk in strijd met de waarheid is zou deze poster zelfs als laster aangemerkt kunnen worden, dus ik zou willen zeggen dat de mate van vervolging wel meevalt (a)

    ReplyDelete
  4. Hmm... waarom werd er dan niet harder aan de bel getrokken toen Theo van Gogh Aboe Jahjah 'pooier van de profeet' noemde, toen Ad Melkert op posters werd verweten Pim Fortuyn vermoord te hebben of toen Youp van't Hek Paul Rosenmöller kanker toewenste?

    Oké, het is Verdonks recht om aan te klagen wegens smaad, maar laat dan eerst een rechter spreken voordat je de politie mensen al laat oppakken of een huis laat binnenstormen om een "Reisbureau Rita" poster...

    (Diezelfde rechter mag dan uitmaken of het in strijd met de waarheid is. "Crematie" is dat in mijn ogen zeer zeker, ik vind het ook een laakbare poster, maar dat doet er niet zo toe.)

    ReplyDelete