Friday, March 18, 2005

Waarheen?

Terwijl Geert W. uit Venlo bejubeld wordt door een véél te groot deel van de Nederlandse bevolking (hoewel ik voorlopig nog probeer te geloven dat Maurice de Hond per ongeluk alleen het LPF-vee heeft gepeild) is er 15 kilometer naar het noorden, in dat van oudsher katholieke bolwerk Venray, nog meer aan de hand.

Even het een en ander over Venray; helaas ben ik expert (heb er tien jaar in Verbanning gezeten). Venray is een middelgrote gemeente (incl. omringende plattelandsplaatsjes tussen de 35.000 en 40.000 inwoners) maar heeft het katholieke nog niet van zich af weten te schudden. En iedereen weet wat katholicisme inhoudt: op zondag naar de kerk en tussendoor de xenofoob uithangen. Zo was het zeventig jaar geleden, zo is het nog steeds.

Een paar weken geleden is er een negenjarig meisje in elkaar getrapt door een groepje jongeren (drie jongens, één meisje). Het meisje is van Marokkaanse origine. Daar is over bericht in Premtime. De jongeren dreigden het meisje "te doden" als ze erover uit de school klapte. Gelukkig trok het meisje zich niets van dit dreigement aan.

In de uitzending verkondigde de vader van het meisje met een Limburgs accent:

Hier is een grens overschreden, ik kan hier met mijn ratio niet bij.


Ik ook niet.

Waar ik echter nog meer met mijn ratio niet bij kan is dat de burgemeester niets van zich heeft laten horen. Geen reactie voor de pers, geen reactie naar de familie toe. De gemeente-site blijft akelig stil over deze kwestie. (Voor de gebruikers van Goede Software: de gemeentesite doet het dus niet in Firefox. Typerend.)

Wederom laat het katholicisme zijn ugliest head zien.

Graag draag ik de burgemeester, Jos Waals, voor als Wilderiaan van de week.
Een gepepperde brief is onderweg naar de gemeente.

2 comments:

  1. Anonymous24/3/05 17:13

    Doe 's niet zo onaardig over het Dorp waar wij mekaar voor het eerst ontmoet hebben! Waar ik bij jou op schoot zat, omdat er geen stoelen meer waren. Waar wij tot ik-weet-niet-hoe-laat-in-de-nacht-of-eigenlijk-was-het-meer-ochtend bij Alex of in de snackbar hebben zitten nakletsen na het uitgaan in het wereldberoemde Leunen. Die Goede Oude Tijd!
    /p

    ReplyDelete
  2. Je hebt het over hetzelfde dorp waar vannacht Lonsdale jongeren op de vuist zijn gegaan met Turkse jongeren hè.

    De Katholieke zuil was destijds in Nederland de zuil waarin de NSB het gemakkelijkst voet aan de grond kreeg, en het verbaast me dan dus ook niets dan juist Venray & Uden het zo goed doen bij dat Lonsdale tuig.

    Kutdorp, alle goede herinneringen ten spijt.

    ReplyDelete