Wednesday, July 22, 2009

RIP Louis de Wijze

30 mei 1922 - 20 juli 2009


Sinds 2003 zaten we samen in het stedelijk 4 & 5 mei comité Nijmegen. Je verhalen waren, ondanks of waarschijnlijk juist dankzij alles, altijd vol humor. Met een grap kun je alles relativeren. En relativeren moet je hebben geleerd.

Hoeveel doden hebben we al gezien? We zijn gehard. We kunnen lijken vastpakken en uit de wagon smijten. Bij tientallen tegelijk hebben we ze op de Buna zien liggen. We liepen er langs, stapten er overheen of sleepten ze 's avonds mee terug naar Monowitz. Hun gezichten zijn echter verdwenen in de tijd.
Maar dit kind, Piszta.....
Zijn beeltenis zet zich voor altijd vast in mijn geheugen.
Kees van Cadsand, Ontsnapping uit de dodenmars. Herinneringen van Louis de Wijze aan de concentratiekampen en transporten (Amsterdam 2004) 84


Toen we in het comité met het idee voor een filmmiddag voor de jeugd op de proppen kwamen, waarbij het entreegeld bestaan moest uit een symbolische € 2, stelde jij voor dit te doen middels betaling van één Duitse en één Nederlandse Euro. De symboliek van de vergeving door de eenwording had niet treffender neergezet kunnen worden.

Het ga je goed, Louis.

2 comments:

  1. Hoi Pepijn,

    Ik kon je e-mailadres niet vinden dus ben ik zo brutaal om je maar op deze manier te benaderen.

    Ik ben op zoek naar Gert-Jan van der Krogt, aka 'Tjan. Weet u toevallig hoe ik hem kan bereiken? Ik heb vragen over z'n doctoraalscriptie, vandaar.

    Hartelijke groet,

    Harmen Mesker.

    --
    -----------------------------------------
    I Tjing Centrum Nederland
    Web: www.i-tjingcentrum.nl
    Harmen's dagboek: http://dagboek.itcn.nl
    English: http://diary.itcn.nl
    E-mail: info@i-tjingcentrum.nl
    -----------------------------------------

    ReplyDelete
  2. Anonymous31/7/09 08:55

    Klinkt alsof er alweer een veel te goeie vent is heengegaan... gecondoleerd.

    ReplyDelete