Thursday, October 21, 2004

Groenlinks Nijmegen & de terreinwagens

Omdat ik merk dat dankzij diverse media het beeld ontstaat "Groenlinks is tegen grote auto's! Ze pesten autobezitters! Nijmegen kom je niet meer in met een grote auto!" ga ik me even de moeite getroosten dit beeld te trachten te nuanceren.

Allereerst, wat heeft GL / heb ik nu eigenlijk tegen die Sports Utility Vehicles?

Nou...
1) Ze hebben met het hoge benzineverbruik van alle auto's de grootste bijdrage aan de luchtvervuiling. (De luchtvervuiling is in Nederland bijzonder slecht, zo bleek vorige week nog met dat NO2-gehalte; volgens het RIVM overlijden er jaarlijks 5000 mensen aan de luchtvervuiling en zijn bij tienduizenden de longfunctie beperkt als gevolg ervan);
2) Bij een ongeluk waar een SUV bij betrokken is is er een acht maal grotere kans op een dodelijk ongeval / ernstig letsel.

Aangezien deze SUV's totaal *niet* nodig zijn in het volledig geasfalteerde Nederland (als we nou in de woestijn leefden, of in oorlogsgebied...), is het dus m.i. een vervuilend en gevaarlijk luxe-product.

Voorts, de motie.

Allereerst, er is nog geen sprake van een verbod. Er is gevraagd aan het college uit te zoeken in hoeverre e.e.a. uit te voeren is.

Wat houdt dit e.e.a. in?
* "parkeervergunningen weigeren ten behoeve van voor personenvervoer vestemde auto's breder dan 1,85 meter (exclusief spiegels)"
* "een parkeerverbod instellen voor deze voertuigen in gebieden met parkeerregulering"

Daarnaast is in de motie gevraagd om voorbereidingen voor een adequate handhaving (wielklem & boetes); en om bij het ministerie van V&W aan te dringen op landelijke maatregels (formaliteit in feite, want het ministerie overweegt dit al!)

Wat betekent e.e.a.?
1) Eerst gaat het college aan de slag en zal het uitzoeken in hoeverre het juridisch momenteel mogelijk is (gemeentewetsartikel 225 biedt mogelijkheden, maar wellicht ook onmogelijkheden); dit ook in de Europese wetgeving (hoewel dit vermoedelijk niet al te veel problemen zal opleveren, daar Londen en Parijs al adequate maatregelen tegen de SUV's getroffen hebben);
2) Vervolgens zal vastgesteld worden over welke auto's we nu praten. Een spanwijdte van 1,85 geldt voorlopig als niet meer dan een richtlijn. Bedrijfsauto's (grijs kenteken) vallen er dus overigens niet onder.
3) Invoering: dit soort auto's krijgt dan geen vergunning meer en mogen niet parkeren op de plekken waar betaald parkeren is ingevoerd. Ook dat is niet heel de stad.

Dat de presentatie van de motie met wat kretologie gepaard is gegaan betreur ik, want ik vind de motie vanuit milieu- en veiligheidsoogpunt uitermate sympathiek.

Tot zover.

Enkele sites nog:
Het groenlinks-nieuwsbericht
Een nu.nl bericht
over landelijke Groenlinks uitspraken
weblogger-persoon die niet zo blij is
Uitzending gemist, voor o.a. Nova & journaal. Er komt ook nog coverage in B&W en ongetwijfeld in diverse andere programma's. RTL-nieuws is niet online, volgens mij, maar daar was ook een interview met Wouter van Eck.

hmz. D'r zijn vast genoeg pissed-off webloggers (ik weet dat ze er zijn, want de groenlinks mail staat al vol met haatmailtjes: voor sommige lieden blijkt de auto echt het verlengstuk van ehm... ja), maar ik kan ze zo gauw niet vinden. Komt nog wel, ongetwijfeld. \o/
Alvast een forum, Hoera!

2 comments:

  1. Weet je wat het is? In alle argumenten hebben jullie helemaal gelijk, maar ondanks mijn persoonlijke aversie tegen auto's staat het mij tegen dat De Regering bepaalt in welke auto ik rijd. That being said ben ik het wel eens met bij. een ontmoedigingsbeleid bij roken, dus zit ik dan weer lekker inconsequent te wezen. Maar ik snap het wel als mensen hiertegen zijn.
    Lieke zegt: "als ik jou met 120 overhoop rij, dan maakt zo'n kangaroo/koe-vanger niet zo heel veel verschil meer" Heeft ze ook weer gelijk in.
    Dus.

    ReplyDelete
  2. Ah, maar die kangoeroe/koe-vangers op de wagens zijn vanaf 2007 sowieso al verboden (Europese regelgeving). ;)

    Er is echter wel degelijk een verschil tussen "een gewone auto die tegen een gewone auto aanbotst" en "een gewone auto die tegen een SUV aanbotst": in het tweede geval ben je zo goed als zeker dood, als je in die gewone auto zat.

    Dan kun je zeggen: "laat iederéén dan maar in SUV's rijden", maar dat is dan weer bijna een redenering als "laat iederéén dan maar met wapens rondlopen."
    Soms moet je mensen toch ook een beetje tegen zichzelf beschermen, en ja, dat ís bevoogdend. Maar dat is het door jou genoemde anti-rookbeleid inderdaad ook al, als wel het verbod op wapenbezit en het verbod op het rijden van tanks. De vraag is waar je de grens legt: wat mij betreft kan in het geval van auto's die grens gewoon wel wat aangescherpt worden. De SUV's dienen geen norm te worden in een volledig geasfalteerd land als het onze.

    ReplyDelete