Tuesday, October 12, 2004

De grootste Nederlander?

De KRO is bezig met een onzalige verkiezing van de grootste Nederlander; we zijn intussen in de finale aanbeland. Met een heerlijk gemankeerde lijst: personen die nooit Nederlander zijn geweest (Anne Frank, Willem van Oranje) en personen die te kort geleden hebben geleefd en gewerkt om op de schrootheid der historie terecht te komen, wat onherroepelijk zal gebeuren (Drees (wiens sociale voorzieningen nu aan het verdwijnen zijn), Cruyff (voetbal? Wat is dat?) en Fortuijn (de invoering van de OV-kaart is m.i. niet genoeg voor onsterfelijkheid)). Houden we over: twee schilders (Van Gogh & Rembrandt), twee wetenschappers (Van Leeuwenhoek & Erasmus) en een militair (De Ruyter).

Heeft Nederland dan helemaal niets te bieden? Mannen met visie? Mannen die op de bres stonden voor de democratie?
Jawel hoor. Johan Scheps. Maar mijn scriptie over hem is nog niet klaar.

Ik zal uiteindelijk toch maar gaan stemmen (waarom niet?), en wel op Willem Drees, omdat hij perfect uitbeeldt wat Nederlander-zijn inhoudt: wat je ook doet, niets beklijft.

2 comments:

  1. PIM! PIM! PIM! Natuurlijk. Onze rots in de branding. Onze stem van het volk. Onze verwekker van tomeloze onderbuikgevoelens. Onze ik-zeg-wat-ik-denk-&-ik-doe-wat-ik-zeg-unit...

    Viva PIM.
    Maar nee... Hoewel hij wel zou winnen als het nalaten van een volkomen chaotische partij vol vastgoedmaffiozen een criterium was om Grootste Nederlander te worden.

    Waarom zijn wedstrijden van de KRO altijd zo stom? Of liever wat breder: Waarom zijn alle programma's die ze bij de KRO maken zo hondsirritant? Of nog liever: Waarom bestaan Fons de Poel & de KRO nog steeds?

    Ik wil helemaal niemand kiezen... :@


    & Je moet mijn adres (www.mensch.herejezus.nl) eens aanpassen in je blogroll dinges, hij is nu nog aan het verwijzen naar de foute blog.

    ReplyDelete
  2. Ik heb natuurlijk gestemd op Aletta Jacobs, en die staat op.... nummer 11! Bollocks!
    /p

    ReplyDelete