Saturday, April 17, 2004

Zwart & Wit maakt Grijs!

Hoewel ik over het algemeen tegen kopiëren en downloaden van cd's ben, heb ik vandaag een uitzondering gemaakt. Een uitzondering die mij ook ineens *hip* maakt...

Namelijk! Ene DJ Danger Mouse heeft het album van Jay-Z 'the black album' samen met het Beatles' 'the white album' gemixt tot 'the grey album'. (Oké, de naam is niet bijster origineel. :s) Danger Mouse heeft nooit het idee gehad dat het legaal uitgegeven zou worden, maar liet wel een paar duizend promotie-cd's maken. Vanzelfsprekend kreeg hij snel de advocaten van EMI achter zich aan, dat the white album uitgeeft.

Normaliter zou zo'n album dus slechts aan DJ Danger Mouse en enkele vrienden bekend zijn, maar niet langer in deze digitale tijden! De muziek is natuurlijk op internet gezet en groots verspreid. Op 24 februari jl. deden honderden sites dit tegelijkertijd; andere sites gingen op grijs, als protest tegen de advocaten van EMI en Sony (die heeft weer recht op de beatles-songs).

Kijk, muziek moet beschermd worden tegen piraten. Maar wanneer juristen artistieke vrijheid dwarszitten, dan houdt bij mij ook de burgerlijke gehoorzaamheid op. Daarom (en vanwege positieve recensies) heb ik The Grey Album gedownload. En daar ben ik behoorlijk blij mee: DJ Danger Mouse heeft een hele mooie mix gemaakt, met respect voor zowel het origineel van Jay-Z als het origineel van The Beatles.

Download ook, zou ik zeggen. Via Soulseek, Bittorent of deze mooie site.

No comments:

Post a Comment