Monday, December 14, 2009

Meningenmoe

Jottum, de NOS heeft een vernieuwde website, lees ik op teletekst.

Nieuw!
Weer Nieuw! Altijd Nieuw!

En, zo ronkt de NOS:

De website biedt ook meer ruimte voor interactiviteit.Zo kan iedereen op het nieuws van de dag reageren.


Nee! Nee! Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee!
Niet nog meer ondoordachte meningen van onbeduidende ON'ers die ik ook kan horen als ik 's ochtends tegen mezelf in de spiegel praat. Interactieve websites, "linkse" en "rechtse" weblogs, twitter, interactieve tv-programma's en radiotalkshows... aargh! Ik word er zóóó meningenmoe van...

Disclaimer: de ironische hypocrisie van deze antimening ontgaat me niet.

5 comments:

  1. Het is nog erger: tijdens het journaal, vlak voor het weer, wordt reclame gemaakt voor hun nieuwe website. Het journaal onderbreken om reclame te maken voor de website van het journaal! Middel, doel, anyone?
    *zucht* ;)

    ReplyDelete
  2. Al net zo leuk als de hyves pagina van RTL nieuws? :s

    Wendy

    ReplyDelete
  3. Zo. Daar kan ik me toch zó goed in vinden! Het RTL nieuws is lang zo leuk niet meer nu je wordt opgeroepen om je mening te ventileren op de RTL nieuws hyves pagina. Gelukkig zijn ze bij mijn weten opgehouden met het voorlezen van daar geplaatste berichtjes.

    ReplyDelete
  4. Anonymous6/3/10 23:24

    Ik ben ook al heel lang meningenmoe. Jarenlang heb ik mijn meningen gevormd, verkondigd en verdedigd. Mensen waren veranderd in meningen en als die niet bevielen dan moesten ze bestreden. Hevig gefrustreerd was ik als ik weer eens een "meninkje" las van iemand die klaarblijkelijk zichzelf maar half geinformeerd had. Ellenlange reacties schreef ik op het scherpst van de snede. Dag in dag uit. Tot ik er op een gegeven moment naast geestelijk zelfs fysiek moe van begon te worden.

    Ik heb toen van de ene op de andere dag alle accounts die ik op diverse fora had gesloten. Geen weblogs meer, geen schrijfsels, geen discussies. Ik kijk sindsdien ook vrijwel geen TV meer en heb al in geen jaar een krant aangeraakt.

    Dit rigoreus afrekenen met de obsessievelijkheid van meningen heeft mij veel opgeleverd. Ik heb veel meer tijd voor hobbies en ben veel kalmer in mijn hoofd.

    Daarnaast heeft het mij een vorm van conflictvermijding geleerd die zeer waardevol blijkt; Ik hoef mijn mening niet meer te geven en kan achteloos een andere mening horen en analyseren. Ik kan empatisch luisteren en met een glimlach zeggen: "Ja, daar heb je wel een punt!", zelfs al zou ik er in het verleden hard tegenin gegaan zijn. Die achteloosheid wat betreft meningen veranderde op den duur in oprechte interesse in mensen.

    Dat is een instelling die in veel situaties heel goed van pas komt. Op het werk. In vriendschappen en relaties.

    Ik kan het eenieder aanraden! Vraag je bij alles wat je doet af; doe ik dit nu omdat ik het echt wil? Word ik er eigenlijk wel gelukkiger van? ;)

    ReplyDelete
  5. Hm! Dank je voor deze fijne tip! :)
    Ik heb net een campagne achter de rug waarin het erg moeilijk was om níet een mening over alles te hebben, maar ik kan me nu online in ieder geval op een soortgelijke manier proberen te beperken.

    ReplyDelete