Friday, February 13, 2009

School's out

Er is wat ophef over het bericht dat ouders in Nijmegen voortaan gestimuleerd worden om hun kinderen in de eigen wijk naar school te laten gaan. Dat gaat toch in tegen de vrijheid van keuze? En je wilt je kind toch niet naar een zwarte school sturen?

Ik ben het er desalniettemin mee eens. Allereerst moet je de segregatie tussen wijken niet overdrijven. In Nijmegen zijn geen zwarte of kansarme wijken, in Nijmegen zijn wijken die qua samenstelling wat kansarmer zijn en er zijn wijken die qua samenstelling wat kansrijker zijn. Wanneer mensen dus zoveel mogelijk hun kinderen in de eigen wijk naar school laten gaan betekent dat niet de verdere bevordering van zwarte en witte scholen, maar juist een "vergrijzing" ten opzichte van nu. Het rücksichtlos vrij houden van de keuze in het verleden heeft geleid tot de huidige zwartwitte problematiek. Daarnaast heeft het geleid tot een volledige scheefgroei in de scholen: de ene school die in een kinderrijke wijk stond heeft een slechte naam en daar zit dus nog maar een handjevol leerlingen op, de andere school kan de groei niet aan. Daarom is er ook een verzoek *vanuit de scholen zelf* gekomen om een maximum aantal leerlingen vast te stellen: niets is zo erg voor een onderwijsinstelling als ongelimiteerde groei of krimp. En wanneer je als schoolbesturen een maximum afspreekt zul je ook een methode moeten vaststellen waarmee de leerlingen worden geselecteerd. Welke andere methode had je liever gehad?
Met het voorstel hebben de ouders keuzes binnen en buiten de wijk, maar wordt een school in de buurt gestimuleerd omdat kinderen van de eigen buurt ultimo facto voorrang hebben op kinderen van andere wijken. En ik zie eerlijk gezegd echt niet wat daar zo erg aan is, want je wilt je kinderen toch vooral in omgang brengen met buurtgenoten? Je wilt je kinderen toch naar een school kunnen laten gaan waar niet de helft van de ouders hun kinderen met hun SUV komen droppen omdat de school zo ver weg ligt van huis? Je wilt toch ook een school waarin er een fair balance is tussen kinderen van laagopgeleide en hoogopgeleide ouders? Dat is met dit voorgestelde systeem echt een haalbare kaart.

Mijn kinders gaan later lekker naar de school hier om de hoek. Gevuld met een keur aan leerlingen: wit, zwart, rijk, arm, slim, minder slim: en daarmee allemaal een stuk wereldwijzer dan ik was toen ik van mijn basisschool afkwam.

4 comments:

  1. Anonymous17/2/09 11:17

    Een interessante discussie.

    Vanzelfsprekend ben ik ook voorstander van het stimuleren van meer gemengde scholen maar vind ik ook keuzevrijheid een groot goed. Ook denk ik dat voor kinderen een school in de buurt erg belangrijk is. Ik vraag mij alleen af of een dergelijke maatregel misschien uitwerking zou kunnen krijgen wat betreft het betrekken van huizen in verschillende wijken. Zou dit argument voor ouders in spe niet meewegen om koste wat kost te gaan wonen nabij een geliefde onderwijsinstelling? Halen we hen die het kunnen betalen daarmee niet helemaal weg uit de minder kansrijke buurten die we juist trachten te mengen?

    ReplyDelete
  2. Tja, als ouders koste wat kost willen verhuizen hebben ze daar natuurlijk de volledige vrijheid toe. It's a free country you know ;)
    Maar dan nog heeft de maatregel een groot voordeel: de ouders wonen dan dichtbij de school van hun keuze, dus geen dure en vervuilende autokilometers meer nodig om het kroost naar school te brengen met alle verkeerskundig ellendige situaties van dien.

    Overigens denk ik dat áls het al zou voorkomen dat ouders zo'n stap zetten, dat dit maar een heel klein aantal is. En de vraag is of deze mensen zich dan nu in hun huidige wijk betrokken voelen en tonen. Is die wijk hen dan niet beter kwijt dan rijk?

    ReplyDelete
  3. Anonymous17/2/09 21:55

    Wat betreft "Is die wijk hen dan niet beter kwijt dan rijk?", dat denk ik niet per se. Integendeel zelfs misschien. Iedere ouder wil voor zijn/haar kinderen goed onderwijs. Als een ouder er van overtuigd is dat zijn/haar kind beter onderwijs krijgt op een andere school (zwart, wit, christelijk, islamitisch, internationale of "vrije school", bij vriendjes/vriendinnetjes etc.) zal dat bij een regeling zoals voorgesteld misschien toch wel meer invloed gaan uitoefenen op de woningkeuze. Toch zou daar de variatie qua huishoudens binnen een wijk meerwaarde kunnen hebben.

    Overigens neig ik er best naartoe het met je eens te zijn, maar helemaal lekker vind ik het nog niet voelen. Dat komt waarschijnlijk ten eerste omdat ik me er nog onvoldoende in heb verdiept maar daar speelt ook zeker bij dat ik moeite heb met bemoeienis van bovenaf bij een keuze van een school. En hoe is bijvoorbeeld een "wijk" gedefinieerd? Is dat een bepaalde hemelsbrede straal vanaf het huis of binnen de grenzen van een vastgestelde wijk? Het klinkt namelijk als dat laatste, hetgeen me erg ongelukkig lijkt.

    ReplyDelete
  4. Tja, wat betreft dat laatste kan ik je vooralsnog ook nog niet het antwoord verschaffen: ik heb ook nog geen brief gezien (en dit valt natuurlijk ook niet in mijn portefeuille). Na 4 maart (raadsvergadering) zal ik er ongetwijfeld meer over weten.

    Overigens ben ik er niet van overtuigd dat ouders die nu hun kinderen naar scholen buiten hun buurt brengen omdat ze hun buurt niet tof vinden een grote meerwaarde voor hun buurt zijn hoor!

    ReplyDelete