Sunday, July 03, 2005

Het zwarte gat

Jarenlang was er in de Nederlandse politiek een streven naar een publieke omroep met kwaliteit, een BBC-model. De NPS is - volgens mij - met het oog daarop los komen te staan van de NOS.

Dankzij D66 nú weer een mooie terugkeer naar het verzuilde systeem van vóór 1966! CDA, met zijn NCRV & KRO-achterban heeft blijkbaar met het paasakkoord zijn zinnetje gehaald en de verzuilde omroepen kunnen blijven bestaan... met gehalveerd budget, dus ze zullen wat aan programma's moeten afstoten.

De NPS wordt er helemáál uitgegooid, in de verwachting dat de andere omroepen de programma's wel zullen overnemen.

...met gehalveerd budget? Ik kan me dat nog wel voorstellen voor het relatief goedkope Andere Tijden en voor Sesamstraat, maar voor het € 10 miljoen kostende NOVA?

Dit riekt naar Berlusconi. Vandaar: http://www.novamoetblijven.nl/. Tekenen, balkverdomme!

5 comments:

  1. Anonymous4/7/05 11:01

    Het "BBC-model" bestaat niet. Iedereen die een model wil zoals op dat eiland over het kanaal krijgt een stelsel van een door de overheid zwaar gesubsidieerde omroep met meer dan 25 zenders.

    Ik vind het niet erg hoor, maar denk iedereen aan de t wee zenders (BBC1 & 2) die wij in Nederland kunnen ontvangen terwijl men in Groot-Brittannië nog verder gaat met BBC Three, BBC i, CBBC, BBC Wales, BBC North, BBC etc...

    Verder vind ik het vreemd dat een moderne, politieke partij kan beweren dat men een omroep maar op moet heffen omdat ze "té links" zouden zijn.

    Kritische berichtgeving over de Nederlandse politiek is namelijk reuze links.

    ReplyDelete
  2. Alle dank voor de link! :)

    En well, je weet wat ik er over denk. De NPS schrappen...Wie bedenkt zo iets? :@ Dat is nou wel het laatste wat ze moeten doen.

    ReplyDelete
  3. Het is inderdaad héél raar, deze politieke move.

    Maar mensch, ís er een partij die beweert dat ze de NPS (/ NOVA) opheft omdat het te links is? Ik vermóed wel dat dat erachter zit (Balkenende c.s. kunnen niet voor niets zo goed omgaan met Berlusconi), maar ik geloof niet dat ze zo onverstandig zijn geweest dat 'out in the open' te zeggen.

    ReplyDelete
  4. Anonymous5/7/05 23:58

    Er zijn kamerleden binnen het CDA die openlijk klagen over de links getinte berichtgeving.

    In de Volkskrant kwam ik wat citaten tegen, in relatie tot de opheffing van een programma als Nova, waar ik toch een beetje eng van werd.
    "Men bericht nooit over de heilzame zaken die de vrije markt ons brengt" & ook hekelde men de berichtgeving omtrent huidige politieke ontwikkelingen, zoals het nieuwe zorgstelsel dat er aan komt voor volgend jaar.

    Het zal geen officiële partijpolitiek zijn & de bewering dat dit de reden is om een omroep op te heffen zal een politiek kopstuk ook nooit doen, maar het gegeven gonst veel te nadrukkelijk in de media.

    ReplyDelete
  5. Anonymous6/7/05 00:25

    Ik meen dat dit het artikel was waarin ik dat las:

    http://www.volkskrant.nl/media/1120108061506.html

    Natuurlijk kan ik het weer niet nalezen omdat die belachelijke poepsite van de Volkskrant mijn login niet wil accepteren.

    Vast een andere, behoorlijke sinistere vorm van rechts-christelijke censuur...

    ReplyDelete